Hírek,  Tech

Önvezető autók érkeznek az Egyesült Királyságba 2027-re, de az Uber már most készen áll

Az Uber bejelentette, hogy készen áll a robottaxik bevezetésére az Egyesült Királyságban, ám a kormány elhalasztotta a teljesen önvezető járművek jóváhagyásának időpontját. A korábbi kormányzati ígéretek szerint 2026-ra már az utakon kellett volna lenniük a teljesen autonóm autóknak, de a jelenlegi kormány most 2027 második felét valószínűsíti a megvalósulásra. Jelenleg már engedélyezett a korlátozott önvezető technológia az Egyesült Királyság útjain, de a jármű volánjánál mindig emberi sofőrnek kell ülnie, aki felelős az autóért, még akkor is, ha automatizált technológiát használnak. Miközben több cég is fejlettebb technológiát tesztel brit utcákon, én is részt vettem egy automatizált autós utazáson London belvárosában, ahol a Wayve nevű brit mesterséges intelligencia cég által kifejlesztett rendszert használták.

Andrew Macdonald, az Uber mobilitásért felelős vezető alelnöke, aki velem utazott, elmondta, hogy „készen állunk a robottaxik bevezetésére az Egyesült Királyságban, amint a szabályozási környezet lehetővé teszi számunkra”. Az Uber 18 automatizált autótechnológiai céggel dolgozik együtt, köztük a Wayve-vel. Az Egyesült Államokban már több cég kínál robottaxikat, de ezek az autók jelen vannak Kínában, az Egyesült Arab Emírségekben és Szingapúrban is. Macdonald azonban nem értett egyet azzal, hogy az Egyesült Királyság lemaradt volna a többi országhoz képest, és hangsúlyozta, hogy az Egyesült Államok és Kína előnye nagyrészt annak köszönhető, hogy ott fejlesztették ki a legtöbb technológiát.

A brit Közlekedési Minisztérium nyilatkozatában megerősítette, hogy gyorsan dolgoznak és a 2027 második felére tervezik a saját vezetésű járművekre vonatkozó jogszabályok bevezetését. Emellett rövid távú tesztelési lehetőségeket is felfedeznek, hogy megfelelő feltételeket teremtsenek a virágzó önvezető iparág számára. Az Egyesült Államokban a robottaxik jellemzően napi 20 órát üzemelnek, hét napon keresztül. Az Uber szerint, annak ellenére, hogy nincs sofőr, az utasok tarifája jelenleg megegyezik a hagyományos, emberi sofőr által vezetett utazás díjával. Az alkalmazásban megjelenik a lehetőség, hogy az utasok elfogadják vagy elutasítsák a robottaxit, ha az elérhető.

Azonban a közvélemény nem feltétlenül lelkesedik az önvezető autók iránt. Egy 2024-es YouGov felmérés szerint a britek 37%-a „nagyon veszélyesnek” érezné, ha sofőr nélküli autóban utazna. Macdonald viszont azt állította, hogy az új utasok kezdeti aggodalma gyorsan elmúlik, és az élmény hamarosan „új normává” válik. Az én tapasztalatom is ezt tükrözte az utazás során, ahol a Wayve autonóm vezetési érzékelőivel és szoftverével felszerelt Ford Mach-e-t használtunk. Az autó radar és hét kamera segítségével érzékeli a környezetét, míg a csomagtartóban egy számítógép futtatja az AI-alapú szoftvert, amely valós időben dolgozza fel az érzékelő adatait és irányítja az autó válaszait.

Az automatizált technológia minden helyzetet zökkenőmentesen kezelte, beleértve a gyalogosokat, parkoló autókat, nagy forgalmat, ideiglenes közlekedési lámpákat és kézbesítő bicikliket. A biztonsági sofőrünk, George, egyszer sem nyúlt a kormányhoz, és a nagy piros gomb, amely azonnal leállítja az automatizált rendszert, nem került elő. Az automatizált utazás sokkal türelmesebb városi vezetőnek bizonyult, mint amilyen én vagyok – ráadásul nem beszél, így sokkal kevésbé csevegős.

A kérdés, hogy az önvezető járművek biztonságosabbak vagy kevésbé biztonságosak-e, mint az emberi sofőrök által vezetettek, még folyamatban van. Számos tanulmány azonban azt sugallja, hogy az automatizált járművek balesetveszélyesebbek, mint az emberi sofőrök, amerikai adatok alapján. Ugyanakkor több incidens is történt, ahol robottaxik voltak érintettek, például balesetek és utasok, akik bezárva maradtak az autóban. 2023 januárjában egy férfi Arizonában dokumentálta, ahogyan a robottaxi körbe-körbe járkált egy repülőtéri parkolóban, miközben ő a járműben ragadt, és nem tudta megállítani azt vagy segítséget kérni. A General Motors is felfüggesztette a Cruise nevű sofőrmentes taxi szolgáltatását San Franciscóban biztonsági aggodalmak miatt.

Macdonald hangsúlyozta, hogy „a valóság az, hogy egy baleset is túl sok”. Az Egyesült Királyságban a biztosítás, a tulajdonjog és a felelősség kérdései is felmerülnek, ha egy önvezető jármű érintett egy balesetben. Macdonald szerint ezeket a kérdéseket még mindig tisztázni kell. Tom Leggett, a Thatcham Research járműtechnológiai menedzsere, amely egy független autóbiztonsági központ, azt mondta, hogy az Egyesült Királyságban a robottaxiknak „biztonságra orientáltnak” kell lenniük. Emellett meg kell győződniük arról is, hogy az adatok elérhetőek legyenek azok számára, akiknek szükségük van rájuk, például a biztosítóknak és azoknak, akik kivizsgálják az eseteket, amikor bekövetkeznek.

A kormány hangsúlyozta, hogy az önvezető járművek potenciálisan „42 milliárd font értékű iparág építésére” és 38 000 munkahely létrehozására képesek 2035-re. Azonban sokak számára aggodalomra ad okot, hogy a sofőrmentes autók milyen hatással lesznek a munkájukra. Andy Prendergast, a GMB szakszervezet nemzeti titkára kiemelte, hogy a sofőr nélküli autóknak és taxiknak „jelentős társadalmi következményei” lehetnek, például a munkalehetőségek csökkenése vagy munkanélküliség a munkavállalók és a közönség számára. Eközben Macdonald úgy véli, hogy az automatizált járművek átalakítják majd sok ember utazási szokásait a közeljövőben. „Kicsi gyerekeim vannak” – mondta. „Azt hiszem, a lányom valószínűleg nem fog jogosítványt szerezni, amikor 16 éves lesz.” Az ő hazájában, Kanadában ez a törvényes kor. „Nem – azt gondolom, hogy a világ nagyon gyorsan változik.”

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c8jg80j771zo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük