Magazin,  Tech

A korszakalkotó kameratechnika, ami a Serdülők című sorozatot is mozgatja

A rendőrség hatalmas, zúgó ütései hatására a ház ajtaja robbanásszerűen nyílik ki. Kiabálás hallatszik, ahogy a nehézfegyverzetű rendőrök belépnek az épületbe. A kamera balra fordulva egy nőt mutat, aki a földre roskad, miközben egy férfi, hátrafelé a falnak támaszkodva, kezeit a magasba emeli, de mindhiába kiabál. Pár pillanaton belül egy 13 éves fiú letartóztatásra kerül, majd a reggeli fényben visszatérünk a külső térbe, ahol a család üvöltözve reagál a történtekre. A kamera ezután a fiút mutatja, aki a rendőrautó sötét belsejében ül. Mindez mindössze három perc alatt történik, egyetlen felvételben. Ez a jelenet a Netflix népszerű sorozatában, az „Adolescence”-ben látható, amely az első hónapjában több mint 120 millió nézőt vonzott világszerte.

Matthew Lewis, a sorozat operatőre egy nemrégiben adott interjúban elmondta, hogy ilyen típusú jeleneteket öt évvel ezelőtt még nem lehetett volna felvenni. Az „Adolescence” négy, egyenként körülbelül egy órás epizódját teljes egészében egyetlen felvételben rögzítették, amelyet „oner”-nek neveznek. A kamera gyakran követi a szereplőket a feszültséggel teli jelenetek közben, vagy vált a kézi és járműre szerelt felvétel között. A könnyű, önstabilizáló kamerák, amelyek képesek alkalmazkodni a környezeti fényviszonyok drámai változásaihoz, kis forradalmat indítottak el a film- és televíziós iparban.

Az „Adolescence” második epizódjának végén a kamera bemutatja, hogy az autó belsejéből az úton átkelve a közeli utcák felett repül, majd ismét a földszintre ereszkedik. Csak egy apró remegés árulkodik arról, hogy a felvétel drónról emberi operátorra váltott, de ha nem figyelünk rá, ezek az átmenetek gyakorlatilag zökkenőmentesek. Ennek a fejlődésnek a hátterében részben a DJI Ronin 4D áll, amely egy kis, nagy felbontású kamera, több beépített érzékelővel, amelyek képesek érzékelni a mozgást a padlóhoz és a közeli tárgyakhoz viszonyítva. Ez lehetővé teszi az eszköz belső mechanizmusai számára, hogy kompenzálják a mozgást, és sima, stabil felvételeket készítsenek. Tim Palmer, tapasztalt filmes és a Boston University professzora „fenomenálisnak” nevezi az eredményt, hozzátéve, hogy kezdetben kétkedett az „Adolescence” epizódjainak egyetlen felvételben való rögzítésével kapcsolatban. „Amint megláttam, tudtam, hogy ez valóban egy felvételben készült,” mondta.

A hosszú, egyetlen felvételben készült snittek nem új keletűek a mozgókép történetében. Számos példa létezik, amelyek évtizedekre nyúlnak vissza. Például a 2015-ös „Victoria” című film, amely két óra és húsz perc hosszú, és amelynek készítői azt állítják, hogy egyetlen felvételben készült. Bár néhányan kétségeknek adtak hangot ezzel kapcsolatban, Sturla Brandth Grøvlen operatőr határozottan kijelentette, hogy „nincsenek vágások vagy szerkesztések”. Az új technológiák fejlődése, mint például a stabilizáló eszközök és a távoli vezérlés lehetősége, lehetővé tette a filmesek számára, hogy dinamikusabb felvételeket készítsenek, mint valaha.

Brett Halladay, a DJI termékoktatási menedzsere szerint a Ronin 4D a cég elsődedikált mozi kamera, amely kiterjedt stabilizáló technológiával rendelkezik, és képes vezeték nélkül továbbítani a felvételeket a forgatáson lévő monitorokra. A technológiai fejlődés ellenére azonban vannak korlátai is; például nem alkalmas függőleges felvételek készítésére, ami manapság egyre inkább keresett a TikTok és más videómegosztó alkalmazások térnyerésével.

A könnyű, ergonomikus kamerák megjelenésének hatása jelentős lehet a film- és televíziós produkciók minőségére, véli Booker T. Mattison, a Georgiai Egyetem filmes oktatója. Szerinte a “nézőpont” gyakran a kamera által képviselt perspektívát tükrözi, ami lehetővé teszi a történetek dinamikusabb és jobb elmesélését. Carey Duffy, a Cooke Optics termékélményeinek igazgatója azonban figyelmeztet arra, hogy a túlzott fókuszálás az egyfelvételes tévésorozatokra könnyen gimmické válhat a jó történetmesélés rovására. Az „Adolescence” készítői által használt könnyű Cooke lencsék például a feltörekvő, könnyű kamerákkal való együttműködésre lettek tervezve, ami új lehetőségeket nyitott meg a filmesek előtt.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c62g6vdl3vqo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük