
Mesterséges intelligencia teszteli a közvéleményt a botoxról és töltőanyagokról
Az Egyesült Királyságban először alkalmaztak mesterséges intelligencia (AI) eszközt, hogy átvizsgálja a botoxszal és ajakfeltöltőkkel kapcsolatos közvélemény-kutatás során benyújtott kommentárokat. Az eszköz a skóciai kormány által indított konzultáció válaszait elemezte, amely a nem sebészeti kozmetikai eljárások szabályozására vonatkozott. A vizsgálat során megállapították, hogy az AI eszköz, amelyet „Consult” névre kereszteltek, „majdnem azonos” eredményeket hozott, mint a hasonló feladaton dolgozó emberi szakértők. A szakemberek remélik, hogy a Consult segíthet a köztisztviselőknek elkerülni az ehhez hasonló időigényes feladatokat a jövőben, ezzel pedig mintegy 20 millió fontot takarítanak meg az adófizetőknek.
A Consult az Egyesült Királyság kormányának tervezett AI-alapú eszközeinek egyikeként jelent meg, amelyeket összességében „Humphrey”-nek neveztek el, Sir Humphrey Appleby, a klasszikus 1980-as évek sitcomjából, a „Yes, Minister”-ből. Ez a sorozat gyakran bírálta a kormányzati bürokráciát. A teszt során az AI eszköz 2000 benyújtott választ vizsgált meg, de a közvélemény-kutatások, amelyek célja, hogy összegyűjtsék a brit állampolgárok véleményét a miniszterek által megfontolt ügyekről, akár több tízezer választ is generálhatnak. Az AI képes volt azonosítani a válaszok között megjelenő témákat, és ennek megfelelően megszámlálta és katalogizálta azokat, miközben emberi szakértők ellenőrizték a munkáját mindkét szakaszban.
Peter Kyle, a technológiai miniszter elmondta, hogy a teszt kezdeti sikere azt jelenti, hogy a Consult „hamarosan” szélesebb körben is használatba kerül a kormányzati szektorban. „Az ilyen ígéretes eredmények bemutatása után a Humphrey segíteni fog nekünk csökkenteni a kormányzati költségeket, és megkönnyíteni, hogy átfogóan gyűjtsük össze és áttekintsük, mit mondanak nekünk a szakértők és a közvélemény számos fontos ügyben” – tette hozzá. A kormány azt reméli, hogy a mesterséges intelligencia technológia szélesebb körű használatával 45 milliárd fontot takaríthatnak meg a közszolgáltatások terén.
Jelenleg a Consult még mindig a tesztelési szakaszban van, és további értékelésre lesz szükség, mielőtt véglegesen döntenének a szélesebb körű bevezetéséről. A kormány hangsúlyozta, hogy mindig lesznek „emberek a loopban”, akik ellenőrzik a Consult munkáját. A hatóságok emellett arra is törekednek, hogy foglalkozzanak a mesterséges intelligenciával kapcsolatos állandó aggodalmakkal. Az egyik ilyen aggály a „hallucináció”, vagyis hogy a rendszerek néha hamis információkat generálnak. Mivel az AI-t csak egy viszonylag korlátozott feladat végrehajtására kérték, a hatóságok szerint a hallucináció nem jelentett komoly problémát.
Az ilyen AI eszközök, amelyeket „nagy nyelvi modellek” alapján építettek, szintén mutathatnak elfogultságot, mivel magukba építik azokat a előítéleteket, amelyek az emberi generálta adatokban rejlenek, amelyeken tanítják őket. Azonban a Consult-tal dolgozó szakértők azt tapasztalták, hogy a rendszer összességében csökkentette az elfogultságot, mivel eltávolította az egyéni emberi elemzők lehetőségeit arra, hogy „saját előítéleteiket” projektálják. A Consultot arra is tesztelték, hogy képes-e kezelni a helyesírási hibákat és egyéb téveszméket tartalmazó nyelvet. Jelenleg azonban csak angol nyelven működik, így az Egyesült Királyságban beszélt más nyelveken, például walesiül érkezett válaszokat először le kell fordítani angolra.
A mesterséges intelligencia fejlődésével párhuzamosan a technológiai világban sokan ragadnak meg elavult szoftverek és eszközök használatában. Az Egyesült Királyságban a kormány reméli, hogy a Consult és hasonló AI eszközök révén hatékonyabb és költséghatékonyabb kormányzati működést tudnak kialakítani, amely végső soron a közszolgáltatások javítását célozza.

