Hírek,  Tech

A Titanic utolsó óráiról új felfedezések derültek ki a legújabb szkennelés révén

A Titanic tragédiája, amely 1912 áprilisában következett be, azóta is foglalkoztatja a történészeket és a tudósokat. A legújabb kutatások új részleteket tártak fel a hajó süllyedésének körülményeiről, amelyeket egy teljes méretű digitális szkennelés révén nyertek. Ez a részletes 3D-s másolat nemcsak a hajó végső óráiban történteket világítja meg, hanem megerősíti a szemtanúk beszámolóit is arról, hogy az építők és mérnökök a végsőkig küzdöttek, hogy a Titanic világítása még a süllyedés pillanataiban is működjön.

A szkennelés során több mint 700,000 képet készítettek a Titanic roncsáról, amely 3,800 méter mélységben fekszik az Atlanti-óceán jéghideg vizében. Az új technológia, amely lehetővé tette a hajó részletes feltérképezését, merülő robotokat használt, így a tudósok most már egy teljes képet kaphatnak a hajó állapotáról. A hajó orra, amely a tengerfenéken áll, szinte úgy tűnik, mintha folytatná az útját, míg a hajó hátsó része, amely 600 méterre található, egy összetört fémdarabok halmaza.

A legfrissebb kutatások során a szakértők külön figyelmet fordítottak a Titanic hatalmas kazánházaira. A szkennelés révén kiderült, hogy ezek a kazánok még működésben voltak, amikor a hajó a víz alá került. A szemtanúk beszámolói szerint a hajó még a süllyedés pillanataiban is világított, ami a szén elégetésével volt összefüggésben, amelyet az a csapat irányított, amelynek vezetője Joseph Bell volt. Ők mindannyian az életüket adták, hogy másoknak esélyt adjanak a menekülésre a sötétségben.

A kutatók új szimulációkat is végeztek, amelyek a Titanic pillanatnyi sebességét, irányát és pozícióját figyelembe véve modellezték a hajó süllyedését. A kutatás során kiderült, hogy a Titanic az jéghegynek csapódva elhúzódó lyukakat hagyott a hajótestén, amelyek mérete körülbelül annyira volt, mint egy A4-es papír. Ez a megállapítás ellentmond a Titanic tervezésénél használt mítoszoknak, miszerint a hajó süllyedhetetlen volt, hiszen a hajó vízzáró kamrái elvileg még négy elárasztása esetén is megőrizték volna a hajó stabilitását.

A kutatók hangsúlyozták, hogy a Titanic süllyedése a legapróbb részletek, így a lyukak mérete és elhelyezkedése miatt következett be. Az új felfedezések és a digitális rekonstrukciók nemcsak a hajó történetét árnyalják, hanem új megvilágításba is helyezik a tragédia emberi aspektusait. A tengerfenéken szétszórt személyes tárgyak, amelyeket a hajós utasok hagytak maguk után, mind-mind arra emlékeztetnek bennünket, hogy a Titanic nem csupán egy hajó volt, hanem sok ember életének és történetének szimbóluma is.

A Titanic új digitális rekonstrukciója tehát nemcsak tudományos szempontból jelentős, hanem érzelmi hatása is van, ahogy a múlt eseményeit újra és újra megvizsgáljuk. A kutatások folytatódnak, és a szakértők évről évre újabb részleteket tárnak fel, így a Titanic története még sokáig fogékonyságot kelt majd a jövő kutatói és érdeklődői számára. Ahogy Parks Stephenson, a Titanic elemzője fogalmazott, „a Titanic még mindig mesél nekünk, csak éppen apránként.” Ezzel a felfedezéssel újabb lépést tettünk a történelmi események mélyebb megértése felé.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cwy6gjwd0g6o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük