
A gépkocsik önálló fejlődése: lassan, de biztosan
Mike Johns, a hétköznapi utazó, akinek decemberi visszaútja Los Angelesből Scottsdale-be, Arizonába nem várt hírességet hozott. Az utazás kezdetén úgy döntött, hogy kipróbál egy önvezető taxit, ami izgalmas élményt ígért, hiszen az utasok közé ugorva a kíváncsi nézelődők figyelme középpontjába került. Azonban hamarosan kiderült, hogy a várakozásokkal ellentétben a Waymo önvezető rendszere nem úgy működött, ahogyan kellett volna. Mr. Johns a taxi hátsó ülésén ülve bámészkodott, miközben az autó körbe-körbe járt a parkolóban, és a nézelődők egyre inkább megdöbbenve figyelték a történteket. A helyzet egyre frusztrálóbbá vált, mivel Johns-nak el kellett érnie a repülőgépét.
Az élményt rögzítette egy videón, amely szinte azonnal vírusként terjedt el a közösségi médiában, és számos televíziós hírcsatorna is foglalkozott vele világszerte. Ezzel újabb kétségeket ébresztett a közönségben az önvezető autók megbízhatóságát illetően. „Miért történik ez velem egy hétfő reggel?” – kérdezte a videóban, míg a taxi továbbra is tehetetlenül keringett. Végül a járműben egy hang aktiválódott, amely azt javasolta, hogy Johns használja a Waymo alkalmazást, hogy visszanyerje az irányítást. A Waymo, amely az Alphabet, a Google anyavállalatának része, a BBC-nek elmondta, hogy szinte azonnal szoftverfrissítést adtak ki, amely megoldotta a problémát. A cég állítása szerint az önvezető rendszerük „jobban elkerüli a baleseteket, amelyek sérüléseket, légzsák-kibocsátásokat és rendőrségi jelentéseket eredményeznek”, azonban Johns tapasztalata nem volt egyedülálló.
Tavaly a Waymo több mint 600 autót hívott vissza, miután egy jármű nekiütközött egy utcai póznának. 2024 májusában pedig az Egyesült Államok Nemzeti Autópálya Közlekedési Biztonsági Hivatala (NHTSA) 22 incidens vizsgálatát indította el, amelyek a Waymo járműveivel voltak kapcsolatosak. A versenytársak számára sem alakult kedvezően az önvezető jövő. Decemberben az amerikai autóóriás, a General Motors bezárta önvezető autókkal foglalkozó leányvállalatát, a Cruise-t, mivel a cég stratégiát váltott. Az októberi események között szerepelt, hogy az egyik Cruise jármű gyalogost ütött el, akit több mint hat méteren keresztül vonszolt, súlyos sérüléseket okozva. Eközben tavaly februárban kiderült, hogy az Apple önvezető autó projektje leállt, míg az Uber 2020-ban feladta saját önvezető autó törekvéseit.
Bár sok nagy szereplő visszavonult, a versenyben még mindig ott van a Zoox, amely az Amazon tulajdona, valamint a chipgyártó Nvidia és Elon Musk Teslaja. A Waymo azonban jelenleg az Egyesült Államok vezető szereplője, és már működtet önvezető taxi szolgáltatásokat Phoenixben, San Franciscóban, Los Angelesben és Austinban, Texasban, emellett hamarosan Atlanta és Miami városában is terjeszkedni kíván. De miért sikerült a Waymónak olyan területeken előrébb lépnie, ahol mások kudarcot vallottak? Sven Beiker, a Stanford Graduate School of Business oktatója és a Silicon Valley Mobility ügyvezető igazgatója három tényezőt emel ki: emberek, pénz és folyamatok. A Waymo évek során a legjobb autonóm járművek mérnökeit alkalmazta, és a Google-alapító Alphabet pénzügyi ereje is mögötte áll, emellett alapos megközelítést alkalmaz.
A jövőbeni kilátások is érdekesek. A McKinsey globális autóipari vezetője, Philipp Kampshoff szerint a kedvező időjárású területek lesznek az első helyszínek, ahol a vezető nélküli szolgáltatások megjelennek. A melegebb éghajlat, mint például Texas és Florida, kedvezőbb körülményeket biztosít az autonóm járművek működéséhez. Kampshoff megjegyzi, hogy a robottaxi rendszerek jelenleg sokkal jobban működnek jó időjárási körülmények között, ugyanakkor a nehéz hóesésben még mindig problémáik vannak. Ezen túlmenően a melegebb környezetben a járművek akkumulátorai is jobban teljesítenek. A technológiák bevezetése nem lesz egyszerű feladat, hiszen a biztonsági aggályok is késleltethetik a folyamatokat.
Az önvezető teherautók világában a biztonság még nagyobb aggodalomra ad okot. David Liu, a Plus vezérigazgatója, amely önvezető szoftvereket fejleszt teherautók számára, hangsúlyozza, hogy az autonóm járműveknek sokkal biztonságosabbnak kell lenniük, mint az átlagos emberi vezetésű járművek. A jövő önvezető autóinak megvalósítása érdekében érdemes figyelemmel kísérni Kínát is, ahol a Baidu több mint 500 önvezető autót üzemeltet Wuhan városában, és az ország 16 városában már folynak a tesztek. Mike Johns tapasztalata pedig rávilágít arra, hogy az önvezető technológia még mindig kísérleti fázisban van, és a jövőbeni fejlesztések során a biztonság és a megbízhatóság kulcsszerepet játszanak majd.

