
A kameratechnológia, ami új szintre emeli az ifjúsági sorozatokat
A közelmúltban a Netflix új sorozata, az „Adolescence” hatalmas népszerűségnek örvendett, hiszen az első hónapban több mint 120 millió ember nézte meg világszerte. A sorozat különlegessége, hogy minden egyes epizódot egyetlen, folyamatos felvételben rögzítettek, ami radikálisan új megközelítést jelent a filmes és televíziós iparban. A nézők szinte azonnal a történet sűrűjében találják magukat, ahol a kamera folyamatosan követi a karaktereket, miközben átélik a feszültséggel teli jeleneteket. Az első epizód egyik emlékezetes jelenete, amikor a rendőrség betör a házba, és egy 13 éves fiút letartóztatnak. A felvétel mindössze három perc alatt zajlik le, és mindez egyetlen egy vágás nélkül történik.
Matthew Lewis, a sorozat operatőre egy interjúban kifejtette, hogy öt évvel ezelőtt nem lett volna lehetséges egy ilyen jelenetet rögzíteni. A technológiai fejlődés, különösen a könnyű, önstabilizáló kamerák megjelenése, forradalmasította a filmes ipart. Az új kamerák képesek alkalmazkodni a drámai fényviszonyokhoz, így a felvételek folyamatosan simák és stabilak maradnak. Az „Adolescence” második epizódjának végén a kamera egy autó belsejéből indul, majd átkel az úton, repül a környező utcák felett, végül pedig visszatér a talajszintre. Ez a zökkenőmentes átmenet, amelyben a drone és az emberi operátor közötti váltás alig észlelhető, egy új filmes nyelvet teremtett.
A DJI Ronin 4D, egy kis méretű, nagy felbontású kamera, amely mozgásérzékelő szenzorokkal van felszerelve, lehetővé teszi, hogy a kamera stabil maradjon, még akkor is, ha a környezet folyamatosan változik. Tim Palmer, tapasztalt filmes és a Bostoni Egyetem professzora, aki korábban a „Critical” című kórházi drámán dolgozott, hangsúlyozta, hogy a technológia fejlődése jelentős hatással volt a filmes iparra. Az ő idejében a kamerák irányítása sokkal nehezebb volt, és a stabilizálás nem volt olyan precíz, mint manapság.
Palmer emlékeztetett arra, hogy a hosszú, egyvágásos felvételek nem új keletűek a filmművészetben. Például a „Victoria” című film, amely 2015-ben készült, úgy készült, hogy azt állítják, egyetlen folyamatos felvételben rögzítették. Sturla Brandth Grøvlen operatőr, aki a filmet készítette, határozottan állította, hogy nem voltak vágások. Ez a filmes forma különleges feszültséget és dinamizmust ad a történetnek, hiszen a nézők folyamatosan átélhetik a karakterek érzelmeit és cselekedeteit.
A Ronin 4D kamerát a DJI elsődedikált filmes kamerájának nevezik, és Brett Halladay, a cég termékoktatási vezetője elmondta, hogy a kamera fejlett stabilizáló technológiája mellett lehetővé teszi a felvételek vezeték nélküli átvitelét is. A filmes iparban azonban nem csak a DJI a játékos; a Canon is piacra dobta könnyű Cinema EOS kameráit, amelyek a filmesek körében népszerűek, akik nagyobb szabadságot keresnek a felvételeik rögzítése során.
A könnyű, ergonómikus kamerák megjelenése új lehetőségeket kínál a filmesek számára, és jelentős hatással lehet a filmek és sorozatok minőségére. Booker T Mattison, az Georgiai Egyetem filmesztétikát oktató tanára kiemelte, hogy a nézőpontok sokszor a kamera által képviselt perspektíván keresztül jelennek meg. A modern technológia lehetővé teszi, hogy a történetek dinamikusabban és hatékonyabban legyenek elmesélve.
Bár a „oner” felvételek izgalmasak, Carey Duffy, a Cooke Optics termékélményigazgatója figyelmeztetett arra, hogy a filmeseknek vigyázniuk kell, hogy ne váljon a folyamatos felvétel pusztán egy trükké a jó történetmesélés rovására. Ugyanakkor Prof. Palmer véleménye szerint a technikai újítások önmagukban nem elegendőek ahhoz, hogy a közönséget fenntartsák; a nézők elsősorban a jó tartalomra vágynak, nem csupán a technikai bravúrokra.

