
Mostantól 18 évesen is lehet vonatvezető
Az Egyesült Királyságban jelentős változások várnak a vonatvezetők képzésére és foglalkoztatására, mivel a kormány bejelentette, hogy a vonatvezetéshez szükséges minimális életkor 20 évről 18 évre csökken. Ezzel a lépéssel a kormány célja, hogy orvosolja a vonatvezető hiány problémáját, amely folyamatosan sújtja a brit vasúti szolgáltatásokat. Az iparágban tapasztalható munkaerőhiány miatt a vonatok menetrendje gyakran felborul, amely különösen aggasztó, mivel egyre több tapasztalt vezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és a cégek nehezen találnak megfelelő utódokat.
Heidi Alexander, a közlekedési miniszter, a változást „merész lépésnek” nevezte, amely célja a vasúti szolgáltatások javítása és ezzel együtt lehetőségek teremtése a fiatalok számára a munkaerőpiacon. Az Aslef szakszervezet is támogatta a döntést, mondván, hogy ez új lehetőségeket nyit meg a friss iskolai vagy főiskolai végzettséggel rendelkező fiatalok számára. Charlie Eric Potts, egy 22 éves vonatvezető Nottinghamshire-ből, elmondta, hogy már 18 évesen szeretett volna pályázni a pozícióra, de várnia kellett, amíg betölti a minimális korhatárt. Potts apja szintén vonatvezető, és gyermekként sokat hallott az iparágról, ami még inkább felkeltette az érdeklődését. Úgy véli, hogy a korhatár csökkentése lehetőséget adna a fiatal, kompetens embereknek, hogy belépjenek az iparágba, ezzel fiatalabb és sokszínűbb munkaerőt teremthetnek.
A Vasúti Biztonsági és Szabványügyi Tanács kutatásai azt mutatják, hogy a 18 évesek képesek biztonságosan vezetni a vonatokat. Az Egyesült Királyságban számos vasúti társaság támaszkodik a „pihenőnapos munkavégzésre”, amikor a vonatvezetők önként vállalnak extra műszakokat a menetrend szerinti szolgáltatások lebonyolítására. Azonban problémák merülhetnek fel a járatok során, ha nem áll rendelkezésre elegendő önkéntes vagy ha a vezetők betegség miatt nem tudnak dolgozni. A Közlekedési Minisztérium adatai szerint a szolgáltatások lemondásainak 87%-a a vezetőhiány miatt következik be.
A brit vonatvezetők átlagos életkora 48 év, és a becslések szerint 2029-re a jelenlegi vezetők 30%-a nyugdíjba vonul. Az iparágban a nők aránya mindössze 9%, míg az etnikai kisebbségekhez tartozók aránya 12% alatt van. Elizabeth Kirby, egy 34 éves vonatvezető Lincolnshire-ből, szintén a változásokat üdvözölte, mondván, hogy ez nagyszerű lehetőséget teremt a fiatalok számára. Szerinte a szakma szélesebb jelöltbázist kínál, és sok lehetőséget biztosít a fiatalok számára a vasúti iparban. A változás támogatni fogja a fiatal és női vezetőket, ezzel növelve a sokszínűséget a munkakörben.
A vonatvezetők béréről szóló tárgyalások az elmúlt években széleskörű vasúti zűrzavart okoztak, mivel a dolgozók sztrájkoltak a bér és a munkakörülmények javítása érdekében. A kormány és az Aslef szakszervezet végül megállapodást kötött, amely után a vonatvezetők átlagos bére 2023-ban évi 60,055 font volt, és a becslések alapján 2024/25-re 69,000 fontra emelkedhet. A Közlekedési Minisztérium közölte, hogy a bérek a különböző vasúti társaságoknál eltérőek, de az átlagos kezdő bér 30,000 font évente, amely fokozatosan növekszik a tapasztalatokkal.
A vonatvezetői pályára való jelentkezéshez szükséges képzés általában egy-két évet vesz igénybe. A Közlekedési Minisztérium úgy véli, hogy az új munkahelyek és gyakornoki lehetőségek már decemberben elérhetővé válhatnak a 18 évesek számára. A múlt évben lefolytatott konzultáció a minimális korhatár csökkentéséről széleskörű támogatást kapott az iparágban, és a Labour kormány elkötelezett amellett, hogy fiatalokat vonjon be a munkaerőpiacra, ezzel biztosítva a gazdaság növekedését országszerte. Mick Whelan, az Aslef szakszervezet főtitkára hangsúlyozta, hogy az iparág jelenleg lemarad a fiatal tehetségekről, akik nem várnak a 20. születésnapjukig, hogy elinduljanak a karrierjükben. A kormány emlékeztetett arra is, hogy más országokban, mint Franciaország, Németország, Hollandia és Svájc, már korábban csökkentették a vonatvezetők minimális életkorát.

