
Vonatvezetői korhatár 18 évre csökkentve
Az Egyesült Királyságban jelentős változás történt a vasúti közlekedés területén, mivel a kormány bejelentette, hogy a vonatvezetők minimális életkorát 20 évről 18 évre csökkentik. Ez a lépés a sofőrhiány kezelésére irányul, amely már most is problémát jelent a vasúti szolgáltatások zavartalan működésében. A közlekedési tárca adatai szerint a vonatjáratok gyakran szenvednek késedelmeket és lemondásokat, amiért a sofőrök hiánya a fő felelős. A helyzet várhatóan tovább romlik, mivel a vasúti cégek egyre nehezebben tudják pótolni a nyugdíjba vonuló sofőröket, akiknek száma folyamatosan növekszik.
Heidi Alexander közlekedési miniszter a változtatást „bátor lépésnek” nevezte, amely célja a vonatjáratok szolgáltatásának javítása és ezer új munkahely megteremtése. Az Aslef szakszervezet üdvözölte a döntést, hangsúlyozva, hogy ez lehetőséget teremt a frissen végzett fiatalok számára. Az egyik fiatal vonatvezető, Charlie Eric Potts, aki 22 éves, a BBC-nek elmondta, hogy már 18 évesen szeretett volna pályázni a pozícióra, de várnia kellett. Nottinghamshire-ből származó Charlie elmondta, hogy édesapja szintén vonatvezető, és mindig mesélt neki a szakmáról és a munka iránti szeretetéről. „Mindig is lenyűgözött ez a szakma” – fogalmazott.
A fiatal vezető szerint a minimális életkor csökkentése lehetőséget ad a fiataloknak, akik képesek elvégezni a feladatokat, hogy belépjenek a szakmába, így a munkaerő fiatalabbá és sokszínűbbé válhat. A Vasúti Biztonsági és Szabványügyi Testület kutatása szerint a 18 évesek képesek biztonságosan vezetni a vonatokat. Az Egyesült Királyságban több vasúttársaság támaszkodik a „pihenőnapos munkavégzésre”, amikor a sofőrök önként vállalnak plusz műszakokat a menetrend szerinti szolgáltatások biztosítása érdekében. Azonban fennakadások léphetnek fel, ha nincs elegendő önkéntes vagy ha a sofőrök betegek.
A közlekedési minisztérium adatai szerint a járatok körülbelül 87%-a, amelyet a tervezett indulás előtt törölnek, sofőrhiány miatt marad el. A brit vonatvezetők átlagéletkora 48 év, és körülbelül 30%-uk várhatóan 2029-ig nyugdíjba vonul. Ezen kívül a női vonatvezetők aránya csupán 9% alatti, míg az etnikai kisebbséghez tartozók aránya 12% körüli. Elizabeth Kirby, egy 34 éves vonatvezető Lincolnshire-ből, a BBC-nek elmondta, hogy ez a szabályváltozás „csodálatos lehetőséget jelent a fiatalok számára”. Hozzátette, hogy ez szélesíti a jelöltek körét, és sok lehetőséget biztosít a vasúti iparban a fiatalok számára.
A vonatvezetők bérezésével és munkakörülményeivel kapcsolatos szakszervezeti sztrájkok 2022 júliusától 2024 szeptemberéig jelentős zűrzavart okoztak a vasúti közlekedésben, amíg egy megállapodás nem született a szakszervezeti tagokkal. A kormány és az Aslef szakszervezet nem erősítette meg, hogy a vonatvezetők átlagos fizetése mennyivel emelkedik a béremelések után. Az Rail Delivery Group 2023-as adatai szerint a vonatvezetők átlagos éves bére 60,055 font volt, és a BBC előrejelzése szerint ez 2024/25-re körülbelül 69,000 fontra nőhet.
A közlekedési minisztérium tájékoztatása szerint a bérek a különböző vasúttársaságoknál eltérőek, de az átlagos kezdő bér 30,000 font évente, amely fokozatosan növekszik a tapasztalatokkal. A fővonalas vonatvezetővé válás képzése általában egy-két évig tart. A DfT úgy véli, hogy 18 évesek számára új munkahelyek és gyakornoki lehetőségek már decemberben elérhetővé válhatnak. Az előző konzervatív kormány tavaly végzett konzultációja a minimális korhatár csökkentéséről „elsöprő támogatást” kapott az iparágban.
Alexander hangsúlyozta, hogy a munkájuk elindítása érdekében elkötelezettek a fiatalok munkaerőpiacra vonásában, amely elősegíti a gazdasági növekedést az országban. Mick Whelan, az Aslef szakszervezet főtitkára arra figyelmeztetett, hogy a szakma jelenleg lemarad a fiatalokról, akik nem várnak arra, hogy 20 évesek legyenek, mielőtt pályázni kezdenének. A kormány szerint a minimális életkor csökkentését már más országokban, például Franciaországban, Németországban, Hollandiában és Svájcban is bevezették, és a londoni közlekedési hatóság már 2007 óta kínál gyakornoki lehetőségeket 18 évesek számára a metróban.

